Opublikowane: 2024-11-081

KOSMOS GUTENBERGA I GALAKTYKA GALLAUDETA – OBSERWACJA PRAKTYK JĘZYKOWYCH NA PRZYKŁADZIE PROJEKTU NAUKOWO-EDUKACYJNO-WYSTAWIENNICZEGO „GŁUSZA” W MUZEUM ŚLĄSKIM

Dagmara Stanosz
Dział: Muzea i kolekcje
https://doi.org/10.69500/m.24

Abstrakt

Autorka analizuje pojęcia dotyczące kulturowych aspektów audyzmu, odnosząc je do teorii habitusu Pierre’a Bourdieu w kontekście kolonizacji językowej g/Głuchych oraz wystawy Głusza jako tekstu. Badania w społeczności osób g/Głuchych z wykorzystaniem metodologii wywiadu etnograficznego oraz obserwacji uczestniczącej zostały rozpoczęte w 2019 r. i są kontynuowane. Wprowadzone w ich wyniku pojęcia, takie jak habitus praktyk językowych g/Głuchych w muzeum, spektrum językowe oraz reprezentacje kulturowo-językowe, mają na celu zmianę perspektywy kuratorskiej wobec tekstów osób g/Głuchych – z medycznej na społeczno-kulturową, określenie roli muzeum w upowszechnianiu wiedzy o kulturze g/Głuchych i dziedzictwie języków migowych. Poruszając się między metaforą Gutenberga i Gallaudeta, autorka zwraca uwagę na relację między dziedzictwem cywilizacji oralno-piśmiennej kształtującej umysł typograficzno-fonocentryczny a dziedzictwem wspólnoty praktyk językowych, jaką tworzą migający g/Głusi. Artykuł podsumowuje pierwszy etap badań jakościowych i wyznacza teoretyczne ramy do dalszych badań nad znaczeniem różnych form komunikacji w odbiorze narracji muzealnej.

Słowa kluczowe:

audyzm, kolonizacja językowa g/Głuchych, habitus praktyk językowych w muzeum, spektrum językowe, reprezentacje kulturowo-językowe.

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Stanosz, D. (2024). KOSMOS GUTENBERGA I GALAKTYKA GALLAUDETA – OBSERWACJA PRAKTYK JĘZYKOWYCH NA PRZYKŁADZIE PROJEKTU NAUKOWO-EDUKACYJNO-WYSTAWIENNICZEGO „GŁUSZA” W MUZEUM ŚLĄSKIM. Muzealnictwo, (65). https://doi.org/10.69500/m.24

Cited by / Share

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.