Opublikowane: 22024-10-01 — zaktualizowane 2024-10-21

Wersje

FILM JAKO OBIEKT, CZYLI APORIE MUZEÓW KINA

Rafał Syska
Dział: Muzea i kolekcje
https://doi.org/10.69500/m.5

Abstrakt

W artykule podzielonym na kilka części zostało wytypowanych kilka dominujących przez cały XX w. i początek XXI w. strategii tworzenia i organizacji muzeów kina. Tekst koncentruje się na praktyce wystawienniczej, a przede wszystkim na ekspozycjach stałych i śledzi kluczowe dla muzealnictwa filmowego problemy definicyjne i nieoczywistość wystawienniczych celów. Próbuje odpowiedzieć na pytania: Co w muzeach kina powinno być artefaktem wystawienniczym? oraz Jak w doświadczenie odbiorcze zwiedzającego powinien być wkomponowany sam film? Autor swój wywód rozpoczyna od refleksji Bolesława Matuszewskiego, opisuje początki archiwistyki filmowej, śledzi pierwsze wystawy techniki kinematograficznej, a potem szerzej przedstawia praktyki muzealne Henriego Langlois i jego Cinémathèque Française.

Słowa kluczowe:

muzeum kina, film, wystawa filmowa, archiwum filmowe, historia muzeów.

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Syska, R. (2024). FILM JAKO OBIEKT, CZYLI APORIE MUZEÓW KINA. Muzealnictwo, (65). https://doi.org/10.69500/m.5 (Original work published 1 październik 2024)

Cited by / Share

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.